RANCANGAN PELAJARAN HARIAN : PENDIDIKAN SENI VISUAL – Dunia Seni Visual (Tahun 2)
Mata Pelajaran dan Kelas | : | Dunia Seni Visual (2 Cerdas) |
Bidang | : | Membentuk dan membuat binaan: Stabail |
Tema dan Tajuk | : | Alam semulajadi/objek buatan manusia-bunga |
Masa | : | 60 minit |
Standard Pembelajaran | : | 3.1 Persepsi Estetik 3.1.1 Unsur Seni 3.1.1.1, 3.1.1.2 3.2.1 Prinsip rekaan 3.1.2.1 3.2 Aplikasi Seni 3.2.1 Mengenal dan menyatakan jenis-jenis media dalam penghasilan karya. 3.2.1.1, 3. 2.1.2 3.2.2 mengetahui penggunaan media serta proses dan teknik dalam penghasilan karya. 3.3 Ekspresi Kreatif 3.3.1, 3.3.2, 3.3.3 3.4 Apresiasi Seni 3.4.1, 3.4.2, 3.4.4 |
Objektif Pembelajaran | : | Pada akhir pembelajaran murid dapat: 1. Menghasilkan stabail menggunakan keratan gambar dan bahan kutipan dalam penghasilan karya 3D dengan memberikan penekanan pada unsur bentuk dan ruang serta prinsip imbangan dan harmoni. 2. Menghasilkan stabail dengan mengaplikasikan media serta proses dan teknik secara kreatif. 3. Membuat apresiasi terhadap karya. |
Aktiviti P&P | : | 1. Murid menggunting gambar bunga dan menampalnya pada kad manila kemudian menggunting semula gambar. 2. Murid melekatkan gambar dengan gam UHU pada ranting kayu. 3. Murid menggunakan tin makanan sebagai tapak dan memasukkan tanah liat ke dalam keratan tin makanan serta memacakkan ranting ke dalam tanah. |
EMK | : | Kreativiti, keusahawanan, inovasi |
Bahan Bantu Mengajar | : | 1. Contoh : contoh stabail yang telah siap. 2. Media : Gunting (alat), pensel warna, kad manila, gam, ranting kayu, tanah liat, tin makanan dan gambar daripada majalah/ dilukis (bahan). |
Penilaian P&P | : | 1. Proses kerja semasa membuat penerokaan dan penghasilan stabail. |
Refleksi | : | Pada akhir pembelajaran: 1. 12 daripada 18 orang murid dapat menghasilkan stabail dengan penekanan pada unsur bentuk dan ruang serta prinsip imbangan dan harmoni. 2. 12 daripada 18 murid dapat menghasilkan stabail dengan mengaplikasikan media serta proses dan teknik secara kreatif. 3. Bagi murid yang tidak mencapai objektif, bimbingan khas akan diberi dalam sesi pembelajaran yang akan datang. |
BAHAN DAN ALATAN
1. GUNTING & GAM UHU
2. TIN KOSONG & TANAH LIAT
3. RANTING KAYU
1. Guntingkan gambar bunga
2.Lekatkan gambar bunga yang digunting pada ranting kayu
3. Pacakkan ranting kayu ke dalam tin makanan yang telah diisikan dengan tanah liat.
4. Inilah karya (stabail) yang telah siap.
PENGUJIAN & PENILAIAN KSSR.
BORANG PENTAKSIRAN DUNIA SENI VISUAL
Nama Pelajar | Kelas: |
Band | Persepsi Estetik | Aplikasi seni | Ekspresi kreatif | Apresiasi seni | |||||
1 | B1D1E1 | B1D2E1 | |||||||
B1D1E2 | B1D2E2 | ||||||||
B1D1E3 | / | B1D2E3 | / | ||||||
B1D1E4 | B1D2E4 | ||||||||
B1D1E5 | B1D3E1 | / | |||||||
2 | B2D1E1 | B2D2E1 | |||||||
B2D1E2 | B2D2E2 | ||||||||
B2D1E3 | / | B2D2E3 | / | ||||||
B2D1E4 | B2D2E4 | ||||||||
B2D1E5 | B2D2E5 | ||||||||
B2D1E6 | B2D2E6 | ||||||||
B2D1E7 | B2D2E7 | ||||||||
B2D1E8 | B2D2E8 | ||||||||
B2D3E1 | |||||||||
3 | B3D1E1 | B3D2E1 | B3D4E1 | ||||||
B3D1E2 | B3D2E2 | B3D4E2 | |||||||
B3D1E3 | / | B3D2E3 | / | B3D4E3 | / | ||||
B3D1E4 | B3D2E4 | B3D4E4 | |||||||
B3D1E5 | B3D2E5 | ||||||||
B3D1E6 | B3D2E6 | ||||||||
B3D1E7 | B3D2E7 | ||||||||
B3D1E8 | B3D2E8 | ||||||||
B3D3E1 | |||||||||
4 | B4D1E1 | B4D2E1 | B4D3E1 | B4D5E1 | |||||
B4D1E2 | B4D2E2 | B4D3E2 | |||||||
B4D1E3 | B4D2E3 | B4D3E3 | |||||||
B4D1E4 | B4D2E4 | B4D3E4 | |||||||
B4D4E1 | |||||||||
5 | B5D1E1 | B5D2E1 | B5D3E1 | B5D6E1 | |||||
B5D1E2 | B5D2E2 | B5D3E2 | |||||||
B5D1E3 | B5D2E3 | B5D3E2 | |||||||
B5D1E4 | B5D2E4 | B5D3E2 | |||||||
B5D2E5 | |||||||||
B5D2E6 | B5D4E1 | ||||||||
B5D2E7 | |||||||||
B5D2E8 | B5D5E1 | ||||||||
6 | B6D1E1 | B6D2E1 | B6D4E1 | BDD7E1 | |||||
B6D1E2 | B6D2E2 | B6D7E2 | |||||||
B6D1E3 | B6D2E3 | B6D5E1 | B6D7E3 | ||||||
B6D1E4 | B6D2E4 | B6D7E4 | |||||||
B6D2E5 | B6D6E1 | ||||||||
B6D2E6 | |||||||||
B6D2E7 | |||||||||
B6D2E8 | |||||||||
B6D2E9 | |||||||||
B6D3E1 | |||||||||
B6D4E1 | |||||||||
B6D5E1 |
REFLEKSI:
Kekuatan
Setelah mengajar matapelajaran Dunia Seni Visual Tahun 2, saya dapat merasakan murid-murid Tahun 2 saya sangat aktif dan seronok sekali semasa melakukan aktiviti membuat stabail.
Kekuatan saya di sini ialah, saya telah berjaya menghasilkan 3 gambar bunga yang berbeza namun mampu menarik minat murid melalui warna dan bunga yang berbeza-beza.
Kelemahan
Kelemahannya pula pembuatan stabail ini memerlukan persiapan yang cukup banyak kerana tanah liat dan ranting perlu dicari dan disediakan terlebih dulu. Tambahan pula tanah liat memang agak sukar dicari di tempat saya mengajar. Selain itu, penyediaan bahan bantu mengajar juga memakan masa yang agak lama di mana saya perlu melukis dan mewarna bunga terlebih dulu, kemudiannya baru melekatkan bunga pada ranting kayu.
Cadangan mengatasi:
Di masa akan dating, saya bercadang untuk membeli terlebih dulu tanah liat dan membuat stok simpanan sendiri untuk keperluan akan datang. Selain itu, bagi bunga-bunga untuk hiasannya pula, saya bercadang untuk melatih murid-murid melukis bunga dengan banyak dan menyimpannya. Tujuan saya ialah untuk menjimatkan masa dan memudahkan saya mengajar stabail di tahun-tahun akan datang.
No comments:
Post a Comment